één Hagelstein

KLJ Bouwt

Het project

KLJ Hagelstein is één van de weinige jeugdverenigingen die slechts beschikken over één groot lokaal. Dit wordt benut door twee jeugdverenigingen en verdeeld over acht leeftijdsgroepen, wat organisatorisch soms voor moeilijkheden zorgt. Het huidige KLJ lokaal vraagt al enkele jaren naar een grondige opknapbeurt om terug mee te zijn met de huidige normen.

Door het wegvallen van de parochiezaal van Hagelstein die vorig werd afgebroken, valt het backup-plan bij slecht weer weg als alternatief lokaal. De andere verenigingen van Hagelstein hebben door het wegvallen van de parochiezaal ook geen thuishaven meer. Door de uitbreiding van ons lokaal, kunnen wij hen opnieuw een vaste stek geven en kunnen we het voortbestaan van die verenigingen mee ondersteunen en stimuleren.

Wij zijn ervan overtuigd dat het nieuwe lokaal een nieuwe betekenis zal hebben voor de site Hagelstein. Want ons nieuwe uitgebreide lokaal zal ook verhuurd worden aan iedereen dat dit wil. Zo kan iedereen nog steeds leuke feestjes organiseren op een mooie centrale locatie en kunnen de herinneringen aan de oude parochiezaal een nieuw leven krijgen, in een nieuw modern lokaal.

VERHUUR

Momenteel worden onze lokalen verbouwd.
Hierdoor kunnen we tijdelijk geen verhuringen aannemen. 
Als alles vlot verloopt ben je in 2025 altijd welkom!

Het proces

Waarom KLJ Bouwt

Officieel is KLJ Hagelstein de bouwheer van dit project. Alle aanvragen staan op naam van hun vereniging. Voor de administratieve ondersteuning heeft KLJ Hagelstein ‘één Hagelstein vzw’ aangesteld. Wij zullen in onderling overleg het hele bouwdossier verder opvolgen en begeleiden. Wij zijn het eerste aanspreekpunt voor vragen en overleg. Als vzw ontlasten wij de KLJ met dit moeilijke dossier en vele aanvragen. 

Zo kan de leiding zich volledig focussen op het hoofddoel van hun vereniging: Activiteiten voor jongeren organiseren. Bijkomend voordeel is dat de vzw het centraal aanspreekpunt is voor alle andere verenigingen en zo meteen iedereen op de hoogte kunnen houden. 

Bouwplan

Toen we vernamen dat de parochiezaal zou verdwijnen, gingen we meteen op zoek naar mogelijke alternatieven. We staken de koppen bij elkaar, telden onze spaarcenten en gingen info vragen bij de gemeente. Al snel bleek een stuk aanbouw van een nieuw lokaal in combinatie met de verbouwingen van het huidige lokaal het ideale scenario. Het was niet enkel structureel realiseerbaar maar ook financieel haalbaar. 

We gingen op zoek naar hulp en die vonden we bij onze architect, Dhr. Guy Mossoux. Hij ontwierp voor ons de plannen van het nieuwe lokaal. Dankzij de hulp van het gemeentebestuur konden we een financieel plan opstellen en konden alle officiële aanvragen in werking worden gezet. 

Bouwtraject

Tijdens de officiële aanvraag van de bouwvergunning zaten we niet stil en gingen we alvast op zoek naar geschikte bouwpartners. Na het grondig uitpluizen van de vele opgevraagde offertes, selecteerden we onze partners die de bouw kunnen realiseren. 

Nu deze eerste voorbereidingsfase afgerond is, kijken wij enorm uit naar begin april. Dan starten de werken van ons project en kunnen we in fase twee ons nieuw gebouw tot stand zien komen. In een derde fase steken we de handen zelf uit de mouwen en voorzien we alle nutsvoorzieningen zoals elektriciteit, wateraansluiting, verwarming, inkleding,… We hopen zo om in het voorjaar van 2025 klaar te zijn met onze werken.